Článok pôvodne vyšiel na webe ekonom.cz
Vlani v júli sa v továrni jednej z najväčších čínskych automobiliek konala veľká oslava. Spoločnosť FAW (First Automobile Works) si pripomenula 70 rokov od svojho založenia - pri tejto príležitosti zišlo zo supermoderných výrobných liniek nové auto s poradovým číslom 55 770 000.
Ako naznačuje názov spoločnosti - v preklade Prvá automobilka -, de facto celý čínsky automobilový sektor oslavoval okrúhle výročie svojho založenia spolu so štátnym molochom.
Čínske automobilky za ten čas prešli dlhú cestu. Dohnali a v mnohých ohľadoch predbehli skúsenejších západných konkurentov a stali sa svetovou jednotkou z hľadiska objemu výroby.
Navyše vďaka tomu, že čínske komunistické vedenie stavilo na elektromobilitu, začali určovať smer alternatívnym pohonom. Dnes sú to americké a európske automobilky, ktoré sa snažia držať krok s Číňanmi.
Genéza tohto vývoja je pomerne krátka.

Maov automobilový sen
Založenie spoločnosti FAW v roku 1953 bolo jedným zo splnených snov vodcu Mao Ce-tunga. Diktátor považoval výrobu automobilov za znak ekonomickej vyspelosti.
V skutočnosti však nebolo na čo byť hrdý. Továreň nemala vlastné know-how a využívala skúsenosti sovietskych inžinierov.
Úplne prvý čínsky nákladný automobil, ktorý opustil brány továrne v roku 1956, sa volal Jiegang CA-10, ale v skutočnosti to bola kópia ruského ZIS-150 a na jeho výrobe sa podieľala prevažná väčšina ručnej práce.
Prvý osobný automobil - Dongfeng CA71 - sa zase nápadne podobal na hybrid Mercedesu a Fordu. A tiež sa vyrábal skoro celý ručne.
V rokoch, keď americké automobilky chrlili približne sedem až osem miliónov áut ročne, sa v Číne vyrobilo asi dvadsať limuzín.